Kurumsallaşma nedir?
Kurumsallaşma bir şirketin veya kurumun "kişilerin varlığına bağlı kalmadan" faaliyetlerini "sistematik" bir şekilde sürdürebilmesi ve geliştirebilmesini sağlayan bir yapıya kavuşturulabilmesi işlemine denir.
Kurumsallaşmanın temel amacı, şirketin veya kurumun patron, lider yönetici ve önemli personele bağımlı olmadan faaliyetlerini tanımlanan iş yapış şekillerine göre sağlıklı bir şekilde yürütebilmeleri ve geliştirebilmeleridir.
Kurumsallaşma, şirketin veya kurumun tüm süreç ve işlevlerini tanımlayan ve disipline ederek sistem haline getiren bir anlayıştır.
Kurumsallaşmanın temel unsurları nelerdir?
Kurumsallaşma aşağıdaki temel unsurları içeren ve bu unsurların etkileşim içinde olduğu bir süreçtir:
• Şirketin hedefleri ve bu hedeflere ulaşma yolunda belirlenen strateji,
• Şirketin faaliyetlerini yürütürken uyacağını taahhüt ettiği değerler ve ilkeler,
• Şirketin faaliyetlerini sistematik bir şekilde yürütürken izlediği politika ve bu politikaların uygulanmasını sağlayan, iş yapış şekillerini ortaya koyan prosedürler (bu unsurlar şirket içi kurallar veya yönergeler olarak da tanımlanabilir),
• Belirlenen politika ve prosedürlerin uygun ve etkin bir şekilde yürütülebilmesi için iş ve görev tanımlarının yapılması,
• Amaçlara uygun organizasyonun (örgüt yapısının) belirlenmesi,
• Şirketteki iş süreçlerinin (satış ve pazarlama, satın alma, tedarik zinciri, mali işler gibi) belirlenen hedeflere ulaşma ve stratejileri uygulamayı sağlayacak şekilde iş akışlarının tespiti,
• Şirketin iş süreçlerine uygun bu süreçlerin etkin bir şekilde yürütülmesini destekleyen bilgi işlem altyapısı,
• Yetki ve sorumlulukların tespiti ve bu yetki ve sorumlulukları taşıyabilecek kişilere dağıtılarak profesyonel bir yönetime geçilmesi.